لیزر موهای زائد یک روش زیبایی محبوب و رایج است که با استفاده از پرتوی متمرکز نور موهای زائد را از بین می برد. اگرچه لیزر بی خطر در نظر گرفته می شود اما برخی عوارض مانند سوختگی گاهی اوقات مشاهده می شود. سوختگی بعد لیزر موی زائد به دلیل حرارت بیش از حد لیزر رخ داده و منجر به آسیب پوست می شود. سوختگی پوست باعث قرمزی، تورم و ناراحتی و حتی تاول یا تغییر رنگ پوست می شود. برای پیشگیری از سوختگی بهتر است مراقبت ها قبل از لیزر را کاملا رعایت کرده و به مراکز معتبر لیزر موهای زائد که از دستگاه های جدید و اپراتورهای ماهر استفاده می کنند مراجعه نمایید. سوختگی های سطحی اغلب در عرض چند هفته با مراقبت های پس از درمان  برطرف می شود. اما سوختگی ‌های شدیدی که به لایه ‌های عمیق پوست نفوذ می‌ کنند ممکن است ماه ‌ها طول بکشد و با خطر بالای ایجاد اسکار یا تغییرات دائمی رنگدانه همراه است و نیاز به درمان های تخصصی دارد.

سوختگی بعد لیزر موی زائد

دلیل سوختگی بعد لیزر موی زائد چیست؟

سوختگی بعد لیزر موی زائد به دلایل مختلفی اتفاق می افتد و عوامل متعددی در آن دخیل هستند. مهمترین دلایل عبارتند از:

  • تنظیمات نادرست لیزر – اگر سطح انرژی لیزر برای نوع پوست بیش از حد بالا باشد، می تواند بیش از حد گرم شود و باعث سوختگی شود. این شایع ترین علت سوختگی پوست است که به دلیل خطای تکنسین رخ می دهد.
  • تجهیزات آسیب دیده یا معیوب – لیزرهای ضعیف و قدیمی با مشکلاتی در خود دستگاه می توانند گرما را به اشتباه هدایت کنند و باعث سوختگی پوست شوند.
  • تغییرات هورمونی – نوسانات هورمونی که منجر به افزایش رشد مو می شود نیز می تواند خطر سوختگی را افزایش دهد. هنگامی که تراکم مو افزایش می یابد، درمان دردناک تر به نظر رسیده و احتمال سوختگی وجود دارد.
  • برخی داروها – داروهایی که پوست را حساس ‌تر می‌ کنند مانند آکوتان می‌ توانند آن را بیشتر مستعد سوختگی کنند.
  • انتظارات غیر واقعی – تلاش برای از بین بردن تمام موها در یک جلسه به جای درمان های تدریجی نیز  باعث سوختگی پوست می شود.

لازم به ذکر است که بیشتر سوختگی ها ناشی از استفاده نادرست از لیزر هستند تا خود درمان. با پروتکل های مناسب و یک تکنسین مجرب، خطرات تا حد زیادی کاهش می یابد. اما همچنان انجام اقدامات احتیاطی برای محافظت از پوست حیاتی است.

بخوانید: در صورت تخمدان پلی کیستیک لیزر موی زائد موثر است؟

علائم سوختگی بعد از لیزر چیست؟

بعد از لیزر موهای زائد قرمزی و التهاب پوست کاملا طبیعی است، اما اگر قرمزی پوست در عرض 12 ساعت گسترش یافت یا از بین نرفت، نشان دهنده سوختگی پوست است. درد، تاول، تورم یا پوسته پوسته شدن پوست ممکن است نشانه سوختگی باشد که نیاز به درمان پزشکی دارد.

سوختگی بعد لیزر مو

احتمال بروز چنین عارضه ای؟

در حالی که لیزر موهای زائد خطر سوختگی و سایر عوارض جانبی را به همراه دارد، زمانی که توسط یک متخصص واجد شرایط انجام شود، می تواند یک روش بسیار موثر و ایمن برای کاهش دائمی موهای زائد باشد. نکته کلیدی انتخاب یک تکنسین با تجربه برای استفاده از دستگاه های استاندارد مناسب با نوع پوست و موی شما است.

بخوانید: آیا لیزر مو صورت باعث ضخیم شدن آن می شود؟

راه های پیشگیری از سوختگی بعد لیزر مو؟

در حالی که خطر سوختگی با لیزر را نمی توان به طور کامل از بین برد، اقدامات احتیاطی و توصیه های زیر می تواند به حداقل رساندن احتمال سوختگی ناشی از لیزر موهای زائد کمک کند:

  • به مراکز لیزر معتبر مراجعه کنید
  • از مجرب بودن اپراتور لیزر اطمینان حاصل کنید
  • از مراجعه به مراکز با قیمت های پایین غیر واقعی خودداری کنید
  • دستورالعمل های قبل از درمان را رعایت کنید

 

چرا باید لیزر مناسب رنگ پوست و مو انتخاب شود؟

انتخاب لیزر مناسب رنگ پوست و مو نه تنها نتایج حاصل را بهبود می بخشد بلکه از عوارض لیزر که مهمترین آنها سوختگی پوست است، جلوگیری می کند. حتما با مشورت پزشک تطبیق رنگ پوست و مو با لیزر را مورد توجه قرار دهید.

بخوانید: کلینیک لیزر ارزان در تهران – مجهز به لیزر تیتانیوم

در صورت سوختگی بعد لیزر چیکار کنیم؟

  • برای تسکین درد و جلوگیری از عفونت از ژل آلوئه ورا و کمپرس خنک استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از عفونت و زخم، از برداشتن یا تمیز کردن تاول ها خودداری کنید.
  • بلافاصله پوست را خنک کنید. یک کیسه یخ پیچیده شده در پارچه یا آب جاری خنک را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی محل سوختگی اعمال کنید.
  • پوست سوخته را یکبار در روز با استفاده از صابون ملایم و بدون عطر و آب ولرم به آرامی تمیز کنید.
  • آب زیادی بنوشید زیرا هیدراته ماندن به بهبود زخم کمک می کند. از مصرف الکل که پوست را کم آب می کند اجتناب کنید.
  • از آفتاب محافظت کنید و نواحی سوخته را کاملاً با لباس یا باند پوشانید. قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش روند بهبود را کند می کند.

تمام دستورالعمل های مراقبت های پس از لیزر ارائه شده، از جمله پرهیز از آفتاب، گرما، محصولات پوستی و فعالیت هایی که باعث اصطکاک می شوند را به شدت دنبال کنید. محل را طبق دستورالعمل تمیز و مرطوب نگه دارید تا با بهبود سریع تر سوختگی و تاول ها از عفونت جلوگیری کنید.

 

پماد برای درمان سوختگی بعد لیزر؟

برای درمان سوختگی بعد لیزر می توانید از پماد کالاندولا، آلفا، نئومایسین و اریترومایسین استفاده نمایید. این پمادها بهبودی را تسریع کرده و با ترمیم پوست مانع به جا ماندن اسکار می شوند.

بخوانید: لیزر موی زائد برای چه نواحی نباید انجام شود؟

آیا سوختگی بعد لیزر مو باعث اسکار یا لک می شود؟

سوختگی بعد از لیزر مو جز سوختگی های درجه 1 دسته بندی می شوند و معمولا دچار اسکار نخواهند شد. از بروز لک ناشی از سوختگی نیز می توان با استفاده از کرم های ترمیم کننده پیشگیری کرد. در این رابطه با پزشک مرکز مشورت کنید تا بهترین درمان را برای شما در نظر بگیرد.

 

آیا استفاده از یخ یا کمپرس سرد برای سوختگی بعد از لیزر توصیه می‌شود؟

خنک کردن پوست بعد از سوختگی با لیزر به هر روشی مانند استفاده از آب سرد یا کمپرس یخ حرارت اضافی پوست را برطرف کرده و برای کاهش درد و ناراحتی بسیار مفید است. ضمن اینکه به بهبودی سریع تر محل نیز کمک خواهد کرد.

 

منبع:

https://www.myethosspa.com/laser-hair-removal-burns-the-painful-truth

https://pureskinlasercenter.com/blog/laser-hair-removal-burns-causes-treatments-and-preventions