لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد مدت‌هاست که در نقاط مختلف دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع منشأ آغاز استفاده از این روش به اواسط دهه 90 میلادی باز می‌گردد. از آن زمان تاکنون، شهرت و محبوبیت لیزر درمانی به‌طور مرتب در حال افزایش بوده و با استقبال خوب و زیاد عموم مردم رو به رو شده است.
طبق گفته جامعه جراحی زیبایی آمریکا، لیزر موهای زائد سومین روش زیبایی بسیار پر طرفدار در کشور آمریکا بود که در سال 2012 افراد بسیاری به آن جذب شدند. آمارها نشان می‌دهند که در حدود 1.2 میلیون نفر آمریکایی در سال 2012 از لیزر موهای زائد استفاده کرده‌اند.

 

موی زائد چیست؟

در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که به هر مویی در بدن، موی زائد نمی گویند. بعضی از افراد به طور طبیعی بدن شان پرمو است و این مساله به صورت ژنتیکی در آنها دیده می شود. به طور کلی رشد موی بیش از حد در خانم ها مطلوب و خوشایند نیست و برای آنها مشکل ساز می شود. موی زائد به موهای ضخیم و تیره ای می گویند که در خط میانی بدن مثل صورت، چانه، گلو، سینه و دور ناف دیده می شوند. در واقع موهای زائد با موهای سراسر بدن فرق می کند و رشد بیش از حد آنها موجب مشکل و ناراحتی در خانم ها می شود.

دلیل رشد موهای زائد زنان چیست؟

تئوری های زیادی در رابطه با رویش موهای زائد زنان وجود دارد که عبارتند از:

• می تواند نشانگر آمادگی بیلوژیکی بدن برای تولید مثل باشد.
• باعث نگهداری فرومون ها می شود؛ که در نهایت موجب جذب همسرتان برای رابطه می گردد.
• محافظت از ناحیه تناسلی در مقابل اصطکاک در زمان فعالیت و رابطه جنسی
• باعث نگه داشتن دمای بهینه ناحیه رشد موهای زائد در هوای بسیار گرم یا سرد می شود.

از بین بردن موهای زائد

روش های رایج از بین بردن موهای زائد

تیغ

اگر برای رفع موهای زائد و اصلاح آنها از تیغ استفاده می کنید مراقب باشید در زمان استفاده از تیغ احتمال بریدگی بالاست، پیشنهاد ما این است قبل از تیغ زدن دوش بگیرید تا بدن مرطوب و فولیکولها نرم شوند این کار از رویش مو به داخل جلوگیری می کند.

وکس

وکس یکی از موثرترین روش ها برای رفع موهای زائد است، به خصوص وکس گرم اما این روش مقداری دردناک است ، با این روش پوست نرم و زیبا می شود و تا سه هفته مو نمی روید اما ممکن است باعث قرمزی شود و تا چند ساعت از بین نرود و برای افرادی که مشکلات وریدی و انعقادی دارند توصیه نمی شود.

کرم موبر

کرم روش عالی است و هیچ گونه دردی ندارد و بیماری ایجاد نمی کند اگر چه قبل از این که کل موضع را کرم بزنید بایستی تست کنید تا آلرژی زا نباشد. فواید این روش سریع و بدون درد بودن آن است و پوست را نرم میکند اما موها از ریشه بیرون نمی آیند و در عین حال کرم ها حاوی مواد شیمیایی هستند و ممکن است برای اندام تناسلی مضر باشند.

لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد روش موثر اما نسبتاً گران قیمتی است و نیاز است بین 6 تا 8 جلسه انجام شود تا بهترین پاسخ را بگیرید، فراموش نکنید که در این روش حتما باید به متخصص مراجعه کنید چون انواع مختلفی لیزر درمانی وجود دارد.

 

لیزر موهای زائد چیست؟

از بین بردن موهای زائد به کمک لیزر موهای زائد در واقع شامل نابود کردن فولیکول‌ های موهای ناخواسته در نقاط مختلف بدن با استفاده از روشی به نام نور گرمایی یا Photothermalysis می‌باشد. در این روش موهایی که در ناحیه‌ تحت تابش نور لیزر قرار می‌گیرند، از بین می‌روند. در این سیستم مقصود از ارسال پالس‌های نور لیزر، نابودی فولیکول‌ مو است، که نهایتاً موجب از بین رفتن موی آن ناحیه می‌شود.

ليزر چگونه باعث رفع موهاى زائد مى‌شود؟

ليزر چگونه باعث رفع موهاى زائد مى‌شود؟

لیزر موهای زائد از نورهای مرئی و نامرئی برای حذف موهای زائد و هدف قرار دادن رنگ دانه‌های مو استفاده می‌کند. این رنگ دانه‌ها که ملانین نام دارند، در پوست و مو موجود می‌باشند. ملانین در داخل ساقه مو و به مقدار زیاد در اطراف فولیکول‌های مو (ریشه مو) یافت می‌شود. ملانین قابلیت جذب نور لیزر به خود را دارد. جذب نور لیزر و انرژی آن باعث افزایش دمای ملانین می‌شود.

افزایش دما در ریشه مو همان چیزی است که باعث از بین رفتن فولیکول می‌گردد. پس از تخریب فولیکول بر اثر تابش لیزر،
رشد مو متوقف شده و بعد از حدود 1 تا 2 هفته، موها ریزش می‌کنند و دیگر مویی در آن محل رشد نمی‌کند.

عملکرد لیزر موهای زائد به این صورت است که نور لیزر، روی ملانین‌های موجود در مو متمرکز شده و با ایجاد حرارت منجر به نابود شدن ریشه‌ی مو می‌گردد. افراد با پوست‌های روشن و موی ضخیم و تیره بهترین کاندید لیزر موهای زائد می‌باشند.

در این روش درمانی، طول موج نور مورد استفاده و همچنین طول مدت پالس‌ها بسته به نوع و رنگ پوست و مو تعیین می‌شود. هدف اصلی و نهایی از این کار آسیب رساندن به فولیکول مو و از بین بردن آن بدون اثر گذاری بر بافت‌های اطراف و ایجاد هر گونه التهاب و عوارض جانبی است.

 

معرفی انواع لیزر موهای زائد

لیزر روبی

لیزر روبی

به عنوان قدیمی ترین دستگاه لیزر موهای زائد (اولین دستگاه مورد تایید برای حذف موهای زائد)، روبی دستگاه است که دارای تحقیقات بالینی زیادی برای اثبات موثر بودن در حذف موهای زائد را دارا می باشد. از آن جایی که این دستگاه نسبت به دستگاه های دیگر، دارای بیشترین میزان جذب نور در ملانین است، برای موهای نازک و پوست و موهای تیره و روشن (تا تیپ پوستی دو) مناسب ترین گزینه است هر چند هنوز ثابت نشده است که بر موهای بلوند، قرمز یا خاکستری تاثیر چندانی دارد یا نه. به دلیل جذب بالای نور توسط ملانین، استفاده از لیزر روبی در پوست های تیره تر توصیه نمی شود، زیرا ممکن است باعث ایجاد تغییر رنگ پوست شود. هر چند امروزه دستگاه های جدیدتر و پیشرفته تر با تاثیر بهتر از روبی موجود می باشند.

طول موج لیزر روبی 694 نانومتر است.

نقطه ی ضعف لیزر روبی سرعت کمتر آن نسبت به دیگر مدل ها و همچنین ظرفیت درمانی کوچک آن است. این بدین معناست که برای دستیابی به نتیجه ای بلند مدت در مقایسه با دیگر لیزرها به جلسات درمانی بیشتری نیاز است.

مزایا لیزر روبی

  • کاهش و از بین بردن دائم موهای زائد
  • درد و ناراحتی به هنگام استفاده از این لیزر کمتر از انواع دیگر لیزرهاست.
  • استفاده از سیستم و دستگاه‌های خنک کننده که خطر سوختگی و عوارض جانبی را کاهش می‌دهد.
  • موهایی که پس از انجام درمان دوباره رشد می‌کنند معمولاً نازک‌تر و کم پشت‌تر هستند.

معایب لیزر روبی

  • برای پوست‌های تیره و برنزه مناسب نیست.
  • درمان سطوح نسبتاً کوچک
  • نرخ ارسال پالس کند که به معنی مدت زمان طولانی‌تر لازم برای درمان می‌باشد.
  • قدیمی بودن روش و جایگزینی آن با روش‌های جدیدتر و مؤثرتر
  • خطر سوختگی، ایجاد آثار زخم، التهاب، سرخ شدگی و تغییر رنگ پوست

 

لیزر آی پی ال

لیزر آی پی ال IPL

لیزرها از پرتو نور تک رنگ در یک طول موج استفاده می کنند، اما آی پی ال از پرتو نور چند رنگ، غیر متمرکز و دارای طیف گسترده برای تابش روی سطح پوست و هدف گیری ملانین استفاده می کند. آی پی ال قادر است نواحی بزرگ تر را با سرعت بیشتری هدف بگیرد این در حالیست که لیزر بیشتر بر روی نقطه ی خاصی تمرکز می کند.
به عنوان یکی از بی خطرترین روش های حذف موهای زائد در بازار، اثر گذاری آن بر روی پوست های تیره و در طولانی مدت، همانند لیزر نیست.
آی پی ال بر تیپ پوستی یک و دو اثر گذاری بیشتری دارد. در حالی که ادعا می شود برای تمام مدل پوست ها کاربرد دارد، اما نتایج حاصل در پوست های نوع دو به بالا زیاد مورد قبول نبوده است. دستگاه آی پی ال را می توان برای درمان موهای روشن استفاده کرد اما هنوز تحقیقاتی در رابطه با موثر بودن آن انجام نشده است.
معمولا نسبت به دیگر لیزرها ارزان تر است و درد کم تری دارد. نتیجه ی حاصل شده با این روش IPL نیز به خوبی لیزر نمی باشد. مهم ترین مزیت استفاده از آی پی ال این است که می توان علاوه بر حذف موهای زائد با تعویض فیلتر دستگاه به درمان عارضه های مختلف پوستی مانند پیگمانتاسیون، مشکلات عروقی پوست، آکنه و جوانسازی پوست نیز پرداخت.

طول موج لیزر ای پی ال 1200 – 500 نانومتر است.

مزایای لیزر IPL

  • می‌تواند بخش‌های وسیعی از پوست را تحت درمان قرار دهد
  • از لیزرهای دیگر به مراتب ارزان‌تر است
  • ایجاد درد و ناراحتی در این روش کمتر از روش‌های مبتنی بر استفاده از پرتو لیزر است

معایب لیزر IPL

  • بیشتر برای درمان پوست‌های روشن مؤثر است
  • این فناوری قدیمی است و در حال حاضر از آن چندان استقبال نمی‌شود
  • به‌طور کلی می‌توان آن را ضعیف‌تر و کم اثرتر از لیزر درمانی برای حذف موهای زائد دانست

لیزر دایود

 

لیزر دایود

لیزر دایود یکی از جدیدترین لیزرها در بازار می باشد. مانند لیزر الکساندرایت داری عمق نفوذ بالا در فولیکول مو می باشد، که موجب محافظت از پوست در برابر اشعه و در نتیجه درمانی بی خطرتر می شود. این ویژگی، لیزر دایود را برای پوست های تیره بی خطر می کند، هر چند از آن جایی که تحقیقات بلند مدتی درباره درمان پوست های تیپ 6 انجام نشده است، این لیزر برای پوست های تیپ شش توصیه نمی شود.

لیزر دایود با طول موج ۸۰۰ یا ۸۱۰ نانومتری عمل می‌کند. طول موج بالا، این امکان را به متخصص می‌دهد که به عمق بیشتری از پوست نفوذ کند تا از آسیب رسیدن به ملانین موجود در اپیدرم پوست جلوگیری به عمل آورد و به طور مستقیم، فقط فولیکول مو را مورد هدف قرار دهد.

از لحاظ علمی، طول موج بلندتر کمک می‌کند از آسیب‌های پوستی و تغییرات رنگ دانه‌ای که در انواع لیزر با طول موج کوتاه‌تر حاصل می‌گردد، پیشگیری شود. لیزر دایود، گزینه بسیار خوبی برای موهای ضخیم و تیره، به ویژه در ناحیه بیکینی محسوب می‌گردد. و مناسب‌ترین لیزر برای تیپ پوستی ۴ می‌باشد.

لیزر دایود ثابت کرده که برای پوست های تیپ یک تا پنج نتایج بی خطر و فوق العاده ای بر جای می گذارد. جدید بودن این روش بدین معناست که هنوز تحقیقات کافی درباره ی نتایج آن در بلند مدت انجام نشده است. نتایج موجود نشان دهنده ی کاهش 70 درصدی موها پس از هجده ماه می باشد.
دایود برای پوست های روشن تا متوسط طراحی شده و بر روی موهای تیره و ضخیم بهترین تاثیر را می گذارد. توانایی آن برای پوشش نواحی بزرگ، آن را به انتخابی عالی برای کمر و ناحیه ی بیکینی تبدیل کرده است.
در مورد عوارض جانبی، حتی با وجود عمق نفوذ بیشتر، هنوز هم احتمال ایجاد هایپرپیگمانتاسیون و اسکار وجود دارد. در بیشتر موارد عوارض جانبی موقتی می باشند. البته عمق نفوذ زیاد باعث می شود درمان با این روش دردناک تر نیز باشد. احتمال ایجاد کهیر با لیزر دایود بیشتر از دیگر مدل ها می باشد.

مزایای لیزر دایود

  • طول موج بالاتر امکان نفوذ بیشتر در پوست را می‌دهد
  • درمان بخش‌ها و نواحی بزرگ در بدن
  • بازیابی سریع
  • درمان مؤثر پوست‌های تیره‌تر
  • طول موج قابل تنظیم و در نتیجه انعطاف پذیری بالا
  • کاهش احتمال آسیب رسیدگی به لایه اپیدرمیس پوست

معایب لیزر دیود

  • می‌تواند باعث کهیر شود
  • عوارض جانبی که ممکن است شامل سوختگی و تغییر رنگ پوست باشد
  • عدم وجود مطالعات زیاد در مورد عوارض جانبی در طولانی مدت

 

لیزر ND : YAG

لیزر ND : YAG

این لیزر جدیدترین لیزر موهای زائد در بازار می باشد و به طور خاص برای حذف موهای زائد پوست های برنزه و تیره طراحی شده است. این نوع دستگاه برای پوست های نوع یک تا شش کاربرد دارد و ثابت شده که در کاهش رشد مو در همه تیپ های پوستی موثر است. به دلیل جدید بودن این نوع لیزر هنوز تحقیقات کافی در رابطه با تاثیر بلند مدت آن انجام نشده است. به دلیل عمق بالای نفوذ آن نسبت به دیگر لیزرها، لیزر ND:YAG می تواند از رنگ دانه های تیره رنگ پوست نیز بگذرد و مستقیم به سراغ هموگلوبین های فولیکول مو برود.
خطر سوختگی و زخم در تمام تیپ های پوستی در لیزر ND:YAG وجود دارد چرا که بر خلاف دیگر مدل ها، ملانین اولین رنگدانه هدف قرار گرفته شده نیست. یکی از مزایای این لیزر قابلیت تنظیم عمق نفوذ به مقدار کم تر است (با طول موج 532 نانومتر) تا بتواند موهای نازک تر نزدیک به سطح پوست را هدف بگیرد، اما بهرحال موثر بودن آن به طور کامل در این روش ثابت نشده است.
هنوز ثابت نشده است که لیزر ان دی:یاگ بر روی موهای روشن (بلوند، خاکستری و قرمز) تاثیر دارد یا خیر، در عین حال همانند لیزر دایود، فرکانس و میزان نفوذ بالای آن می تواند درمان را دردناک کند، هرچند بسیاری از افراد می گویند درد آن قابل تحمل است.

طول موج ان دی:یاگ 1064 نانومتر است.

رفع موهای زائد توسط لیزر، با هدف گرفتن ماده‌ای در مو بنام ملانین، که مسئولیت رنگدانه‌ها را بر عهده دارند، عمل می‌باشد. هر چه مو تیره‌تر باشد تجمع و تمرکز ملانین در پوست بالاتر خواهد بود.
زمانی که بیمار دارای میزان بالاتری از ملانین اپیدرمی است، جذب لیزر توسط هدف که ملانین مو می‌باشد، با اختلال روبرو شده و به جای آن توسط ملانین اپیدرمی پوست جذب می‌شود، البته این اتفاق لزوما به معنای عدم تاثیر لیزر نیست اما می‌تواند عوارضی همچون سوختگی، زخم، خراش و یا لکه‌های تیره (hyperpigmentation) بر روی پوست ایجاد نماید. فن‌آوری لیرز ان-دی-یاگ Nd:YAG از طول موج بالاتری نسبت به انواع دیگر لیزرها بهره می‌گیرد که آنرا برای رفع موهای زائد در بیماران با پوست‌های تیره مناسب می‌سازد.

مزایای ND:YAG

  • این سیستم می‌تواند برای درمان تمام انواع پوست‌ها، شامل پوست‌های تیره و پوست‌های زرد رنگ مردم آسیای شرقی، مورد استفاده قرار گیرد.
  •  تأخیر در زمان رشد مجدد در هنگام استفاده از این لیزر بیشتر از دیگر لیزرها می‌باشد.
  • نواحی بزرگ سطح پوست با کمک این لیزر می‌توانند به‌طور مؤثر و خیلی سریع درمان شوند.
  •  در حال حاضر پیشرفته‌ترین فناوری را در میان روش‌های مختلف لیزر درمانی ارائه می‌کند

معایب ND:YAG

  • ممکن است دردناک باشد
  •  عدم وجود مطالعات و تحقیقات بر روی نتایج و اثرات بلند مدت این روش
  •  بر موهای نازک و روشن تأثیر کمی دارد

 

لیزر الکساندرایت

لیزر الکساندرایت (الکس)

دارای طول موج ۷۵۵ نانومتری است و یکی از پیشرفته‌ترین دستگاهای لیزر دنیا برای از بین بردن موهای زائد می‌باشد. طول موج کوتاه‌تر، درمان را برای پوست‌های روشن تر به نسبت پوست تیره، موثرتر می‌سازد. از آن جایی که لیزر الکساندرایت از اندازه بزرگ‌تری برخوردار است، موجب می‌شود نواحی بزرگ‌تر سریع‌تر درمان شود.
این لیزر بهترین تاثیر و کم‌ترین عارضه را دارد و در نژاد ایرانی استفاده از این دستگاه بسیار مناسب و پر طرفدار است زیرا این نوع لیزر مناسب تیپ پوستی ۱ تا ۴ می‌باشد. مکانیسم آن برای رفع موهای زائد بر پایه جذب انتخابی نور نهاده شده است که در آن اشعه لیزر بدون آن که به سطح پوست آسیبی وارد کند وارد پوست شده و جذب فولیکول‌های مو می‌گردد. در این حالت آسیب‌های بافتی در فولیکول مو در حداکثر میزان خود و دریافت محیطی در حداقل است. رنگدانه ملانین در لایه اپیدرم پوست حتی در پوست‌های تیره بسیار کم و در مقابل به میزان بسیار زیاد در مو تجمع یافته است بنابراین ملانین بهترین و مهمترین ماده بیولوژیکی هدف برای بکارگیری جذب انتخابی لیزر به منظور رفع موهای زائد است .

هر چه موها تیره‌تر و کلفت‌تر باشند، تاثیر لیزر بیشتر است و بهترین نتایج با لیزر الکساندرایت برای افراد با پوست روشن و دارای موی سیاه و ضخیم به دست می‌آید.
لیزر بر روی موهای سفید، بور و کرکی اثری ندارد. هیچ دستگاه لیزری نمی‌تواند به طور کامل موهای بدن را برای همیشه از بین ببرد و هدف از درمان، کاهش طولانی مدت تراکم موها، کاهش سرعت رشد و کاهش ضخامت مو تا حدی که مورد رضایت فرد باشد خواهد بود. یکی از خصوصیات منحصر بفرد این دستگاه قابل تنظیم بودن طول موج و میزان انرژی برای از بین بردن هر نوع مو می‌باشد. برخی کارشناسان لیزر الکس را قدرتمندترین و پر تاثیرترین لیزر می‌دانند.

کاربرد لیزر الکساندرایت

  • حذف موهای زائد
  • درمان لکه های پیری
  • درمان رگ های عنکبوتی
  • پاک کردن تتو
  • درمان لک های مادرزادی عروقی

لیزر الکساندرایت سرعت بالاتری نسبت به دیگر مدل های لیزر دارد و اندازه ی محلی که درمان می کند، بیشتر است. بنابراین انتخاب مناسبی برای درمان نواحی بزرگ با سرعت بالا است. این دستگاه دارای عمق نفوذ فوق العاده می باشد و آن را به یکی از موثرترین و سریع ترین روش های موجود تبدیل کرده که به جلسات درمانی کم تری نیاز دارد.

علاوه بر آن ثابت شده است که در حذف موهای نازک تر نسبت به دیگر مدل ها تاثیر بیشتری دارد و آن را برای نواحی از بدن که دارای موهای ضخیم نیست، ایده آل کرده است. معایب سرعت بالا این است که باعث می شود لیزر الکساندرایت نسبت به روبی دردناک تر باشد. با وجود طول موج بلندش هنوز هم خطر تغییر رنگدانه ی پوست به دلیل جذب بالای نور توسط ملانین در پوست های تیره تر وجود دارد. بنابراین برای پوست های نوع یک تا سه بهترین گزینه است. هر چند در تیپ پوستی چهار هم کاربرد دارد اما اثر آن کمتر است.

مزایا لیزر الکساندرایت

  • سرعت بالای پالس که به معنی زمان کمتر برای درمان است
  • مؤثر بر روی انواع پوست‌ها با درجات روشنایی از سفید تا سبزه
  • برای درمان و از بین بردن موهای نازک مؤثرتر از دیگر لیزرهاست
  • پوشش بخش‌ها و نواحی بزرگ بدن با میزان و قدرت نفوذ بالا

معایب لیزر الکساندرایت

  • برای پوست‌های برنزه یا تیره مناسب نیست
  • ممکن است باعث تغییر رنگ دانه‌های پوست شود
  • استفاده مکرر از آن ممکن است باعث ایجاد درد شود

 

دیگر لیزر های موی زائد

لیزر ترکیبی soprano ice platinum

لیزر ترکیبی soprano ice platinum نسل جدید سیستم حذف موهای زائد است. سوپرانو آیس توسط کلینیک‌های پیشرفته حذف موهای زائد و پزشکان پیشتاز در سراسر دنیا استفاده می‌شود.

دستگاه لیزر سوپرانو آیس پلاتینیوم ترکیبی است از سه طول موج لیزر:

  • الکس ۷۵۵ نانومتر
  • دایود ۸۱۰ نانومتر
  • ان دیاگ ۱۰۶۴ نانومتر

تکنولوژی این دستگاه به این شکل است که روی قسمت‌های مختلف فولیکول مو تاثیر گذاشته و اثر بخشی فوق‌العاده آن به صورت علمی آزمایش شده و توسط  FDA آمریکا به تایید رسیده است. تکنولوژی پیشرفته آیس، پوست را هنگام عملیات برای زمان طولانی‌تری خنک نگه می‌دارد و ریسک سوختن را پایین می‌آورد، این دستگاه نتیجه یک راه حل پیشرفته حذف مو زائد است که نتیجه بهتری برای هر نوع پوست اعم از روشن و تیره می‌دهد

روش الکترولیز

الکترولیز روشی برای از بین بردن موهای زائد است که در آن، ریشه مو به وسیله جریان الکتریکی تخریب می‌شود. در این روش، سوزن خیلی نازکی به مجرای فولیکول مو وارد می‌‌شود و به سمت فولیکول پیش می‌‌رود تا به ریشه‌ی مو برسد. سپس جریان الکتریکی از طریق سوزن عبور و ریشه را تخریب می‌‌کند و مو را از بین می‌برد و به این ترتیب، مو به راحتی برداشته می‌‌شود.
الکتروکوآگولاسیون این مزیت را دارد که از الکترولیز واقعی کمتر وقت می‌‌برد و لذا هر بار موی بیشتری را از بین می‌‌برد، اما با الکترولیز واقعی موارد رشد مجدد مو بعد از درمان، احتمالا خیلی پایین‌‌تر است. یکی از مزایای الکترولیز این است که اگر درست انجام بگیرد، نتیجه ‌اش دائمی است، اما به هیچ وجه روش ایده‌‌ آلی نیست. معایبی نیز دارد که قبل از شروع درمان باید به دقت در نظر گرفته شوند.
الکترولیز روشی است کند، کسل ‌کننده و پرخرج که باید هر مو جداگانه تخریب شود. اگر موهای زائد زیادی دارید، برای رسیدن به نتیجه‌ی قابل ‌قبول، دو، سه یا چند سال درمان بصورت هفتگی یا دوهفته ‌یک بار لازم است. حتی درمان، چند ماه طول می‌کشد تا نواحی محدوده‌ی لب بالا و چانه موبرداری شود و به این جهت الکترولیز برای از بین بردن موهای نواحی بزرگ مثل بازو و ساق پا توصیه نمی‌‌شود. اما الکترولیز برای از بین بردن موهای زائد سفید بسیار موثر است و استفاده از آن، برای از بین بردن این موها در نواحی چانه و زیر چانه توصیه می‌شود.

 

انواع پوست

چگونه بهترین دستگاه لیزر موی زائد را انتخاب کنید؟

اگر در حال بررسی روش های حذف موهای زائد هستید، بسیار مهم است که تمام گزینه های موجود را در نظر بگیرید. شکی در آن نیست که شما تحقیقات تان را انجام داده اید و به این نتیجه رسیده اید که لیزر بهترین انتخاب برای شما است. اما چه تفاوت هایی میان لیزر هایی که در بازار موجود است، وجود دارد؟ برای انتخاب لیزر مناسب باید به رنگ پوست خود توجه کنید. در زیر لیزر مناسب برای انواع رنگ های مختلف پوست بررسی شده است.

 

رنگ پوسترنگ مورنگ چشممشخصات پوستیلیزر مناسبلیزر نامناسب
نوع اول: سفید رنگ پریده گچیموهای بور یا قرمزآبیمقابل آفتاب می سوزد، نباید برنزه شود.الکساندرایت و دایودای پی ال و ان دیاگ
نوع دوم: سفید برنزهموهای بور یا قرمزآبی، سبز و عسلیمقابل آفتاب می سوزد، کمی برنزه می شودالکساندرایت و دایودای پی ال و ان دیاگ
نوع سوم: گندمیهر رنگیهر رنگیسوختگی خفیف و برنزه می شودالکساندرایت و دایودای پی ال و ان دیاگ
نوع چهارم: مدیترانه ایهر رنگیهر رنگیبه ندرت دچار سوختگی می شوند و همیشه به خوبی برنزه می شوندالکساندرایت، دایود، ای پی ال و ان دیاگ
نوع پنجم: خاورمیانه ایهر رنگیهر رنگیبه ندرت دچار سوختگی می شوند و به راحتی برنزه می شونددایود، ای پی ال و ان دیاگالکساندرایت
نوع ششم: تیرههر رنگیهر رنگیهیچوقت دچار سوختگی نمی شوددایود، ای پی ال و ان دیاگالکساندرایت

 

تکنولوژیسرعتدردماندگاریامنیتطول موج (nm)
لیزر دایود8.55.58.57.5800-810
لیزر ان دیاگ87.57.581064
لیزر الکس8.56.58.57.5755
اپیلاسیون8.57.559

لیزر موهای زائد برای چه افرادی مناسب است؟

برای اینکه بدانیم آیا لیزر موهای زائد برای شما مناسب است یا نه، باید مشاوره‌ی پوست و بررسی‌های پزشکی انجام شود. لیزر برای انجام کار به رنگدانه نیاز دارد، بنابراین روی موهای بلوند و قرمز تاثیر کمتری دارد و روی موهای خاکستری و سفید کار نمی‌کند! در چنین مواردی پیشنهاد می‌شود از الکترولیز که یک فرایند دائمی اما دردناک‌تر است و با چندین سوزن انجام می‌شود را امتحان کنید.

لیزر بر روی پوست های مختلف (در جدول بالا انواع پوست ها را مورد برسی قرار دادیم)، نتایج گوناگونی دارد و ممکن است در برخی از انواع پوست ها بهتر و زودتر نتیجه بدهد. معمولا افرادی که پوست های روشن با موهای تیره دارند، بهترین شرایط پوستی برای لیزر موهای زائد با قیمت مناسب را دارند. موهای بلوند، خاکستری، سفید و بور نمی توانند نور لیزر را به خوبی دریافت کنند، بنابراین شرایط پوستی برای لیزر موهای زائد را ندارند.

همچنین افرادی با پوست های تیره، کنتراست مورد نیاز جهت جذب پرتوهای لیزر با فولیکول مو را ندارند و نتیجه خوبی نیز نمی توانند بگیرند. همچنین افرادی که موهای ضخیم تری دارند، بهترین نتیجه را از لیزر موهای زائد می توانند بگیرند.

 

لیزر موهای زائد برای چه افرادی ممنوع است؟

لیزر موهای زائد یک روش درمانی است که نیازمند شرایط خاصی می باشد. به عبارتی همه ی افراد مجاز به انجام این کار نمی باشند. در ادامه، این گروه از افراد معرفی خواهند شد.

  1.  افرادی که برنزه کرده و آفتاب گرفته اند
  2. بیماران پوستی
  3.  بیماریهای خاص
  4.  زنان باردار و شیرده
  5. کودکان

 

 

کار های قبل از لیزر موهای زائد باید انجام دهیم

  •  اجتناب از برنزه کردن
  • شیو کردن با استفاده از تیغ
  • لیزر اطراف چشم ها ممنوع است
  • لیزر در دوران عادت ماهیانه ممنوع است
  • مصرف قرص های تركيبات ايزو ترتينوئين هنگام لیزر ممنوع است (حداقل بعد از 6 ماه از قطع مصرف می توانید لیزر کنید )
  • قبل از شروع لیزر، پوست باید عاری از هرگونه لوسیون و کرم بوده و تمیز باشد.
  • برای افراد خیلی حساس به درد می توان از کرم بی حسی موضعی استفاده شود

 

مراقبت های لازم بعد از لیزر موهای زائد

تا ۲۴ ساعت بعد از لیزر به هیچ عنوان موارد زیر را انجام ندهید

  • استفاده از مواد شوینده در محل لیزر
  • آرایش
  • فعالیت بدنی شدید
  • استفاده از دوش آب (بدون مواد شوینده در ۲۴ ساعت اول بلامانع است اما بهتر است انجام ندهید.)
  1. به مدت ۱۰ روز از تماس مستقیم با آفتاب بپرهیزید و هر ۴ساعت کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  2.  از زمان لیزر به مدت ۳ روز کرم “زینک + بتامتازون” (برای نواحی بدن) و کرم “زینک + مومتازون” (برای نواحی صورت) را هر ۸ ساعت بزنید و از روز چهارم به بعد از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. دقت فرمایید کرم زینک را به نسبت یک سوم کرم های دیگر استفاده نمایید.
  3.  در طی جلسات به هیچ عنوان پوست خود را برنزه نکنید (حمام آفتاب، سولاریوم و…) در صورت استفاده، حتما ما را در جریان قرار دهید.
  4.  ریزش موها طی جلسات لیزر، در هر فرد متفاوت است، ممکن است پس از ۲۰ روز از جلسه اول و یا حتی ممکن است پس از جلسه دوم و سوم اتفاق بیوفتد (بدین معنی که در جلسات قبل ممکن است ریزش اتفاق نیفتد). این کاملا نسبت به شرایط پوست هر فرد متفاوت است. همچنین در صورتی که پیش تر در مرکز درمانی دیگری لیزر انجام داده اید الگوی ریزش مسلما نمی تواند مانند سابق باشد.
  5.  در طی جلسات هر زمان موها رشد کردند فقط با تیغ آنها را بتراشید و به هیچ عنوان از بند، موچین و اپیلاسیون استفاده نکنید. (در غیر این صورت جلسات لیزر بعدی بی فایده خواهد بود)
  6.  ممکن است دقیقا بعد از لیزر ریشه های سیاه رنگ مو را روی پوست خود ببینید که در واقع ریشه موی سوخته شده است و بعدا می ریزد.
  7.  برای جلسه بعدی لیزر ۱ ماه بعد مراجعه کنید، مراجعه به موقع شما باعث جوابگیری بهتر و عدم افزایش جلسات خواهد بود.
  8.  خانم های کمتر از ۵۰ سال که در نواحی صورت، دور سینه، شکم و کشاله ران موی زاید دارند باید حتما با پزشک کشاوره نموده و در صورت لزوم آزمایش هورمونی وسونوگرافی تخمدان انجام دهند.

 

تعداد جلسات لیزر موهای زائد برای دیدن نتایج

تعداد کلی جلسات لیزر موهای زائد مورد نیاز برای حذف موهای زائد از 6 تا 8 نوبت متغیر است که بستگی به عوامل مختلف دارد. علاوه بر آن، شما احتمال نیازمند انجام جلسات لیزر موهای زائد سالانه برای حفظ اثر لیزر درمانی هستید. طبق تعریف سازمان غذا و داروی آمریکا این جلسات معمولاً به صورت سالانه یا دو بار در سال انجام می‌شوند. این کار باعث می‌شود کاهش تراکم دائم موهای زائد تا 80 درصد برسد.

هزینه لیزر موهای زائد

 

هزینه لیزر موهای زائد

هزینه لیزر موهای زائد خانم ها و لیزر موهای زائد آقایان در کلینک پارسیس در جدول های زیر قابل مشاهده است.

تخفیف های ویژه فصل:

هزینه لیزر موهای زائد الکساندرایت سوپرانو تیتانیوم Alexandrite Soprano Titanium بانوان:
پاها کامل320 هزار تومان
دست ها کامل250 هزار تومان
زیر بغل90 هزار تومان
صورت و گردن85 هزار تومان
بیکینی و لاین180 هزار تومان
تنه280 هزار تومان

 

هزینه لیزر موهای زائد الکساندرایت سوپرانو تیتانیوم Alexandrite Soprano Titanium بانوان:
پکیج شماره 1: ساق پاها + بیکینی + زیربغل                                          (ساق دست ها رایگان)430 هزار تومان
پکیج شماره 2: پاها کامل + بیکینی                                                                  (زیربغل رایگان)480 هزار تومان
پکیج شماره 3: پاها کامل، دست ها کامل + زیربغل                                             (بیکینی رایگان)600 هزار تومان
پکیج شماره 4: پاها کامل، دست ها کامل + زیربغل + صورت + زیربغل                     (بیکینی رایگان)700 هزار تومان
پکیج شماره 5 فول بادی: پاها کامل، دست ها کامل + زیربغل + صورت + زیربغل + بیکینی(تنه رایگان)780 هزار تومان

 

هزینه لیزر موهای زائد SHR ریوکسی بانوان:
پاها کامل240 هزار تومان
دست ها کامل180 هزار تومان
زیر بغل65 هزار تومان
صورت و گردن75 هزار تومان
بیکینی و لاین100 هزار تومان
تنه220 هزار تومان

ورود به صفحه نوبت دهی

 

هزینه پکیج های لیزر موهای زائد SHR ریوکسی بانوان:
پکیج شماره 1: ساق پاها + بیکینی + زیربغل                                          (ساق دست ها رایگان)330 هزار تومان
پکیج شماره 2: پاها کامل + بیکینی                                                                  (زیربغل رایگان)360 هزار تومان
پکیج شماره 3: پاها کامل، دست ها کامل + زیربغل                                             (بیکینی رایگان)480 هزار تومان
پکیج شماره 4: پاها کامل، دست ها کامل + زیربغل + صورت + زیربغل                     (بیکینی رایگان)540 هزار تومان
پکیج شماره 5 فول بادی: پاها کامل، دست ها کامل + زیربغل + صورت + زیربغل + بیکینی(تنه رایگان)680 هزار تومان

ورود به صفحه نوبت دهی

 

هزینه لیزر موهای زائد آقایان (توسط اوپراتور مجرب آقا)
لیزر تمام بدن آقایان (شامل پاها، دست ها، زیر بغل و پکیج صورت )یک میلیون تومان
پکیج صورت آقایان (شامل خط ریش، خط گردن، روی گوش و بینی):250 هزار تومان
پاها380 هزار تومان
دست ها250 هزار تومان
زیر بغل100  هزار تومان
صورت: هر قسمت50 هزار تومان
تنه350 هزار تومان
مایو300 هزار تومان

 

24 نظر برای «لیزر موهای زائد»

    • modiriat می‌گوید:

      با سلام دوست عزیز
      برای انتخاب دستگاه لیزر موهای زائد باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا مواردی از جمله رنگ پوست رنگ مو سابقه داشتن بیماری و… مورد برسی قرار بگیرد.

    • خیر، لیز موهای زائد چنانچه توسط دستگاه های استاندارد و توسط اپراتورهای مجرب صورت پذیرد یکی از موثرترین، ایمن ترین و سریع ترین راههای رفع مشکل موهای زائد بدن می باشد.

    • وقت شما بخیر،
      تعداد جلسات لیزر به پارامترهای فراوانی بستگی دارد از جمله رنگ مو، رنگ پوست، بیولوژی بدن هر فرد و..‌. به همین دلیل در این مرکز مشاوره ی رایگان و حضوری با پزشک قبل از انجام لیزر توصیه می شود. اما حدودی که پس از سالها به تجربه برای مو و پوست نرمال بانوان ایرانی بدست آمده است بین ۶ تا ۱۰ جلسه با فواصل یک ماهه می باشد.

    • وقت شما بخیر؛
      دستگاه های این مرکز صد درصد ایمن، بسیار سریع و کاملاً بدون درد هستند و در عین حال تاثیرشان در همان جلسه نخست هم کاملاً محسوس می باشد.

  • سارا می‌گوید:

    سلام من به مدت دو سال یک مرکز دیگه لیزر کردم الان اگه بخوام نوع دستگاه رو عوض کنم در جلسات ابتدایی شاهد افزایش رشد مو هستم؟

    • وقت شما بخیر، به صورت معمول تعویض دستگاه لیزر (با این پیش فرض که از دستگاه های استانداردی استفاده شده باشد) موجب رشد مجدد یا افزایش رشد موها نخواهد شد.

  • شادی می‌گوید:

    سلام مجدد.
    از پاسخگویی تون له سوال قبلیم ممنونم.
    ببخشید من یک سوال درخصوص فاصله بین جلسات لیزر دارم.
    مثلاً اگر من روز پنجشنبه ۲۵ ماه مثلاً شهریور، جلسه ی اول لیزرم باشه و ۲۵ ماه مهر مثلاً دوشنبه باشه، آیا فاصله ی جلسات لیزر بشه ۵ هفته مشکلی پیش میاد و از لیزر نتیجه نمیگیرم؟
    آخه من فقط پنجشنبه ها وقتم آزاد هست. توی سایت ها خوندم وقتی فاصله زیاد بشه از لیزر نتیجه نمیگیریم و فولیکول تخریب نمی‌شه و قدرتش رو سریع بدست میاره!
    ممنونم از پاسخگویی تون.

    • سیکل رشد فولیکول های موی بدن بین ۴ تا ۶ هفته (در افراد با ژنتیک متفاوت متغیر) می باشد، به همین سبب زمان تقریبی آن را یکماه در نظر می گیرند، لذا چند روز کمتر یا بیشتر از یک ماه مشکل حادی برای روند لیزر موهای زاید بوجود نمی آورد. کافیست برای بدست آوردن نتیجه مطلوب محدوده ی ۴ الی ۶ هفته را رعایت فرمایید.

  • شایان می‌گوید:

    سلام یه سوالی داشتم. من علاوه بر لیزر که حتما میخوام انجام بدم میخواستم بدونم برای نواحی از پوست بدن که رنگ پوست اون ناحیه سیاه شده هم درمان یا روشی هست؟ مثل زانو ها ومچ پا یا مثلا برای من گودی کمر یا روی ران پا یا ناحیه باسن که به دلیل نشستن زیاد روی صندلی پوست برخی جاها سیاه و سفت شده و در کل ظاهر بسیار نامناسب ایجاد میکنه و یه جورایی رو مخه!!

    • با درود، درمان های متفاوتی برای رفع تیرگی پوست وجود دارد که متناسب با شرایط مراجعین مورد استفاده قرار می‌گیرد، بدیهی است برای تشخیص دقیق می بایست معاینه حضوری توسط پزشک انجام شود در صورت تمایل می توانید با تلفن های مرکز تماس بگیرید و درخواست وقت مشاوره نمایید یادآور می شویم در این مرکز مشاوره در امور زیبایی رایگان می باشد.

    • در این مرکز هم از دستگاه SHR و هم از دستگاه Soprano Titanium (داری سه طول موج از جمله طول موج الکس) مناسب با وضعیت پوست و موی مراجعه کننده و مطابق با تشخیص پزشک استفاده می شود … برند تجاری Sense نیز طبق ادعای شرکت سازنده داری سه طول موج مورد نیاز برای رفع موهای زائد می باشد.

  • سلام ببخشید اگه دستگاهمون از کندلا جنتل مکس به کندلا جنتل لیز تغییر بدیم یعنی مرکز لیزرمون رو عوض کنیم،برامون مشکل ایجاد میشه؟ برگشت مو پیدا میکنیم؟

    • درود بر شما؛
      خیر با تغییر دستگاه امکان برگشت موها بعید می باشد اما بهتر است قبل از شروع لیزر موهای زائد با دستگاه جدید با پزشک آن مرکز مشاوره داشته باشید تا در جریان روند پیشرفت ریز موها و نیز تعداد جلساتی که سپری نموده اید قرار بگیرند تا بهترین ست آپ دستگاه جدید را به شما پیشنهاد کنند.

    • درود بر شما؛
      خیر، چنانچه بین جلسات لیزر موهای زائد دو ماه فاصله بیوفتد رشد موها بازگشت نخواهد داشت، در اصل رعایت فواصل “فاز رشد موها” که ۴ تا ۶ هفته است (حدود یکماه) موجب تاثیر بهینه لیزر بر ریزش موهای زائد می شود و عدم رعایت فاصله فاز رشد در بین جلسات، کاهش تاثیر لیزر ‌و در نتیجه کاهش ریزش موهای زائد را در پی خواهد داشت.

  • راستگو می‌گوید:

    سلام من لیزر رو ۶ ماه انجام دادم و متاسفانه موهای چانه و گونه ام کاملا درشت شده .
    دوهفته هست که پس از انجام آزمایشات از قرص لووکسین برای کمکاری تیروئیدم و قرص زینک بخاطر ریزش موهام استفاده میکنم .
    الان میخوام لیزرم رو قطع کنم بنظرشما مشکلی پیش نمیاد ؟
    چون متاسفانه دو ماه هست که موهای دستم هم درشت شده واسه همین لیزر رو اگه دیگه ادامه ندم با همین قرص لووکسین که نصف ناشتا میخورم مشکلم برطرف میشه ؟
    مثل اول موهای بدنم ظریف میشه ؟

    • درود بر شما؛
      قطع جلسات لیزر به جز ایجاد وقفه در امر کاهش موهای زائد مشکلی در بر نخواهد داشت، اما از آنجا که مصرف همزمان لووتیروکسین و زینک می تواند دو اثر کاملاً متفاوت بر رشد موها داشته باشد به نظر می رسد بهترین راهکار برای شما مشاوره ی حضوری با پزشک غددتان باشد، چرا که برای دستیابی به پاسخی دقیق احتمالاً نیاز به معاینه حضوری و رجوع به آزمایشگاه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *