سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک اختلال هورمونی شایع است که تا 10 درصد از زنان را در سنین باروری تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند علائم مختلفی از جمله رشد بیش از حد موهای زائد ایجاد کند. لیزر موهای زائد یک درمان ایمن و موثر برای رشد موهای ناخواسته، از جمله رشد موهای ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک است. این روش با هدف قرار دادن و آسیب رساندن به فولیکول های مو، عدم رشد مجدد مو را تضمین می کند. درک این نکته مهم است که حذف موهای زائد با لیزر راه حل دائمی برای  PCOS ارائه نمی دهد، زیرا این یک اختلال هورمونی است که به طور کامل قابل درمان نیست. با این حال، لیزر موهای زائد می تواند در مدیریت علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک، به ویژه رشد بیش از حد مو کمک زیادی کند.

تخمدان پلی کیستیک

تخمدان پلی کیستیک چیست؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک یک اختلال هورمونی است که زنان در سنین باروری تحت تاثیر قرار می دهد. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک اغلب دچار عدم تعادل هورمون‌ ها مانند آندروژن‌ های اضافی (هورمون ‌های مردانه) هستند. همین مسئله باعث مشکلاتی مانند چاقی و افزایش موهای زائد بدن می شود.

 

آیا تخمدان پلی کیستیک می‌تواند باعث افزایش موهای زائد شود؟

در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، تخمدان ‌ها ممکن است بزرگ شده و حاوی کیست‌ های کوچک متعددی باشند، زیرا تخمک‌ ها آنطور که باید بالغ و آزاد نمی‌ شوند. این عدم تعادل هورمونی می تواند منجر به تولید بیش از حد آندروژن شود که می تواند باعث موهای زائد صورت و سایر علائم مانند پریود نامنظم شود. رشد موی ناشی از PCOS معمولاً ضخیم، درشت و تیره است و با روش ‌های سنتی مانند اصلاح یا اپیلاسیون به سختی از بین می ‌رود.

بخوانید: لیزر موی زائد برای چه نواحی نباید انجام شود؟

علائم اصلی تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک یک اختلال هورمونی است که باعث علائم مختلفی از جمله پریودهای نامنظم، رشد بیش از حد مو، آکنه، افزایش وزن و ناباروری می شود. علت اصلی این بیماری عدم تعادل هورمون ها، به ویژه آندروژن ها و انسولین است. آندروژن ‌ها که هورمون های مردانه هستند به مقدار کم در زنان نیز وجود دارند اما در زنان مبتلا به PCOS افزایش می ‌یابند که باعث رشد بیش از حد موهای زائد می ‌شود.

تخمدان پلی کیستیک

تخمدان پلی کیستیک دارم لیزر مو برای من مناسب است؟

لیزر موهای زائد می تواند مزایای متعددی برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک داشته باشد. برخی از این مزایا عبارتند از:

لیزر موهای زائد می تواند به طور موثر رشد موهای ناخواسته را در صورت، قفسه سینه و سایر قسمت های بدن کاهش دهد و ناراحتی و تأثیر منفی موهای زائد بر عزت نفس و اعتماد به نفس زنان را از بین ببرد.

لیزر موهای زائد یک گزینه مناسب برای از بین بردن موهای تیره و ضخیم است که حذف آنها با روش ‌های سنتی مانند اصلاح، اپیلاسیون و بند انداختن دردناک است و باید به طور مکرر انجام شود. علاوه بر این می ‌تواند عوارض جانبی مانند تحریک پوست و رشد موی زیر پوستی را ایجاد کند.

با گذشت زمان لیزر موهای زائد، موهای تیره ضخیم را نازک می کند و همچنین به جوانسازی پوست کمک می کند که یک مزیت اضافی برای پوست به ارمغان می آورد.

بخوانید: درباره مزایا و معایب لیزر موهای زائد بیشتر بدانید

چند جلسه لیزر مو برای افرادی که تخمدان پلی کیستیک دارند لازم است؟

لیزر موهای زائد یک روش زیبایی است که در آن پرتوهای متمرکز نور به فولیکول ‌های مو نفوذ کرده و سلول‌های مسئول رشد مو را از کار می‌ اندازند. لیزر موهای زائد یک گزینه درمانی موثر برای زنان مبتلا به PCOS است که رشد موهای ناخواسته را تجربه می کنند. لیزر فولیکول‌ های مو را هدف قرار می ‌دهد و باعث می ‌شود که رشد مو متوقف شود.

با این حال، در سندرم تخمدان پلی کیستیک، عدم تعادل هورمونی می تواند به تحریک رشد بیشتر موها ادامه دهد. در نتیجه بسیاری از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است برای مشاهده نتایج رضایت بخش به جلسات لیزر موهای زائد بیشتری نیاز داشته باشند. اکثر بیماران PCOS برای دستیابی به نتایج مطلوب به 6 تا 12 لیزر درمانی نیاز دارند. با این حال، برخی از بیماران بسته به عوامل فردی خود، مانند تراکم مو، رنگ مو و محل رشد مو، ممکن است نیاز به درمان بیشتر یا کمتری داشته باشند.

لیزر موهای زائد

چه لیزر موی برای افراد با تخمدان پلی کیستیک مناسب است؟

افراد با تخمدان پلی کیستیک بر اساس رنگ پوست و موی خود می توانند از هر یک از دستگاه های موجود برای از بین بردن موهای زائد خود استفاده کنند. در این رابطه بهتر است با پزشک جهت معرفی بهترین لیزر مشورت کنید.

بخوانید: معرفی بهترین روش های حذف دائمی موی زائد

آیا لیزر مو به کاهش جوش‌ها و التهابات ناشی از تخمدان پلی کیستیک کمک می‌کند؟

جوش‌ها و التهابات ناشی از تخمدان پلی کیستیک به دلیل عدم تعادل هورمونی و افزایش آندروژن ها در بدن ایجاد می شود. لیزر موهای زائد تاثیری بر هورمون ها ندارد و فقط با از بین بردن فولیکول های مو از شدت موهای زائد می کاهد. برای درمان این مشکلات باید به پزشک مراجعه کنید تا اختلالات هورمونی را با دارو برطرف کند.

 

عوارض لیزر مو برای افراد با تخمدان پلی کیستیک

لیزر موی زائد برای افراد با تخمدان پلی کیستیک نه تنها عوارضی ندارد بلکه یک روش فوق العاده مفید برای کاهش رشد موها و از بین بردن آنها است. اگرچه لیزر عامل اصلی این بیماری را از ببن نمی برد اما می تواند موهای زائد را بطور محسوسی کاهش دهد.

بخوانید:چرا لیزر روی موی سفید اثر ندارد؟ معرفی بهترین روش حذف موی سفید

بهترین روش حذف موی زائد برای افراد با تخمدان پلی کیستیک

لیزر موهای زائد به عنوان بهترین روش می تواند به طور قابل توجهی رشد موهای ناخواسته را در زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک کاهش دهد. با این حال گاهی اوقات کمی  رشد مجدد دیده می شود ولی موهایی که برمی ‌گردند ظریف ‌تر و روشن ‌تر هستند و به طور قابل‌ توجهی کندتر از قبل رشد می ‌کنند. میزان بازگشت رشد مو به عوامل فردی مانند نوع پوست، رنگ مو و سطح هورمون بستگی دارد. این افراد ممکن است نیاز به درمان های اضافی برای رفع موهای زائد داشته باشند.

 

منبع:

https://www.clearskin.in/blog/is-laser-hair-removal-effective-for-pcos/

https://drlianbeauty.com/laser-hair-removal-for-pcos-is-it-right-for-you-2/