لیزر موهای زائد

لیزر موی زائد چیست؟

لیزر موهای زائد یکی از رایج ترین روش های زیبایی است که به حذف دائمی موها کمک می کند. لیزر با استفاده از پرتوی نور متمرکز طی چند جلسه موهای ناخواسته را از بین می برد .نوع مو و محل تحت درمان دو عامل اصلی است که تعداد جلسات درمانی را مشخص می کند. تا به امروز، لیزر موهای زائد موثرترین روش برای از بین بردن دائمی موهای زائد بدن است.

تکامل تکنولوژی لیزر این روش را برای طیف وسیعی از انواع پوست و رنگ مو ایمن تر و موثرتر کرده است. نوآوری‌ هایی مانند لیزر اندیاگ و لیزرهای دایود گزینه ‌هایی را ارائه می ‌دهند که نتایج مطلوب را برای همه افراد تضمین می‌ کند.

 

لیزر چگونه موهای زائد را از بین می برد؟

لیزر موهای زائد بر اساس یک اصل ساده و در عین حال پیچیده عمل می کند. این تکنیک شامل استفاده از پرتوهای نور بسیار متمرکز است که فولیکول های مو را هدف قرار می دهد. رنگدانه موجود در فولیکول های مو نور را جذب کرده و آن را به گرما تبدیل می کند که ریشه موها را از بین می برد بدون اینکه به پوست اطراف آسیب برساند. این فرآیند به طور قابل توجهی رشد مو را کاهش می دهد و راه حلی طولانی مدت برای حذف موهای ناخواسته ارائه می دهد.

 

آیا لیزر مو صورت باعث ضخیم شدن آن می شود؟

لیزر موی زائد با تاثیر بر ریشه مو باعث نازک شدن و در نهایت از بین رفتن موها خواهد شد. اما در موارد بسیار نادر ممکن است باعث رشد مجدد موهای ضخیم تر و تیره تر در ناحیه تحت درمان یا مجاور آن شود. این وضعیت به عنوان هیپرتریکوز متناقض شناخته می شود و می تواند در هر نقطه از صورت یا بدن رخ دهد.

بخوانید: مراقبت های مهم بعد لیزر موهای زائد (برای کاهش عوارض)

چرا بعضی افراد از این موضوع شکایت دارند؟

همانطور که گفته شد این موضع در موارد نادر واقعیت دارد اما جای نگرانی نیست زیرا موهای ضخیمی که جدیدا رشد کرده اند در جلسات بعدی توسط لیزر به راحتی برطرف خواهند شد. زیرا موها هر چه ضخیم تر و مشکی تر باشند بهتر به لیزر پاسخ می دهند.

لیزر موهای زائد

شایعه یا واقعیت؟

ضخیم شدن و افزایش رشد موها پس از لیزر موهای زائد واقعیت دارد اما افراد خیلی کمی آن را تجربه می کنند. در صورت مشاهده این وضعیت حتما با پزشک خودتان صحبت کنید تا با تغییر دستگاه یا طول موج لیزر به درمان موهای ضخیم کمک کند.

 

آیا لیزر موی کرکی باعث ضخیم شدن آن می شود؟

موهای کرکی معمولا خیلی خوب به لیزر جواب نمی دهند زیرا رنگدانه های کمی دارند که قادر نیست انرژی پرتوهای نور را جذب کند. با اینحال دیده شده که لیزر موهای کرکی باعث ضخیم شدن آنها شده و رشد آنها را افزایش داده است. این فرآیند کمک می کند در جلسات بعدی راحت تر از بین بروند.

بخوانید: پاسخ به تمامی سوالات پرتکرار لیزر موهای زائد

امکان دارد لیزر موی زائد اثر عکس داشته باشد؟

لیزر موهای زائد بهترین روش برای حذف موهای ناخواسته بطور دائمی است. اگر افزایش ضخامت و رشد مو طی دوره درمان در موارد نادر مشاهده شود موقتی بوده و طی جلسات بعدی با مشورت پزشک و تغییر طول موج دستگاه کاملا برطرف خواهد شد.

هیپرتریکوز متناقض

در چه صورت بهترین نتیجه را از لیزر مو می گیریم؟

افرادی که پوست روشن و موهای تیره دارند بهترین نتیجه را از لیزر موهای زائد خواهند گرفت. با اینحال مراقبت های قبل و بعد لیزر نیز می تواند در کسب نتایج بهتر موثر باشد.

بخوانید: هزینه لیزر موهای زائد برای خانم ها چقدر است؟ 1403

چه عواملی می‌توانند باعث ضخیم شدن موها پس از لیزر صورت شوند؟

ضخیم شدن موها بعد از لیزر موهای زائد یک اتفاق نادر اما امکان پذیر است که دلایل مختلفی دارد. مهمترین عاملی که می تواند باعث ضخیم شدن موها پس از لیزر شود اختلالات هورمونی است که بیشتر خانم ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

حساسیت پوست به امواج مغناطیسی لیزر نیز عامل دیگری است که در برخی افراد باعث ضخیم شدن موها بعد از لیزر می شود. این مسئله به ندرت رخ می دهد اما ممکن است با افزایش جریان خون در محل تحت درمان باعث افزایش رشد موها و ضخیم تر شدن آنها به دلیل تغذیه بیشتر فولیکول موها شود.

عدم تطابق پوست و مو با دستگاه لیزر و طول موج مورد استفاده نیز می تواند باعث ضخیم شدن موها شود. یک پزشک و یا اپراتور مجرب می تواند بهترین طول موج لیزر را بر اساس رنگ پوست و موی شما تنظیم کند که به کسب نتایج بهتر کمک خواهد کرد.

 

لیزر می تواند باعث تغییر رنگ مو شود؟

لیزر موهای زائد ممکن است باعث تغییر رنگ موقت پوست ناحیه تحت درمان شود اما اثری بر رنگ موها ندارد. در این رابطه یک تصور غلط وجود دارد که لیزر موهای زائد باعث سفید شدن موها می شود که واقعیت ندارد. لیزر طی جلسات متعدد به تدریج باعث ضعیف شدن مو شده و به همین دلیل موها کمرنگ تر به نظر خواهند رسید اما سفید نخواهند شد.

بخوانید: حقایق و تصورات نادرست در مورد لیزر موهای زائد

الکترولیزر موی صورت

الکترولیز یا لیزر؟

لیزر موهای زائد و الکترولیز به حذف موهای زائد کمک می کنند. اینکه کدامیک برای شما بهتر است به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. لیزر موهای زائد در هر جلسه که با فاصله 30 تا 45 روز انجام می شود منطقه وسیعی از بدن را در یک مدت زمان کوتاه تحت تاثیر قرار می دهد. این امکان برای الکترولیز وجود ندارد زیرا فقط می تواند منطقه کوچکی را در هر جلسه که به صورت هفتگی انجام می شود، درمان کند. علاوه بر این هزینه لیزر موهای زائد نسبت به الکترولیز کمتر است. بنابراین بهتر است از الکترولیز فقط برای مناطق کوچک استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: الکترولیز موهای زائد یا لیزر کدام بهتر است؟

 

تعداد جلسات برای لیزر مو؟

تعداد جلسات لیزر بسته به نوع و تراکم موها متفاوت است و توسط پزشک مشخص خواهد شد. اما اکثر افراد معمولا به 4 تا 8 جلسه لیزر موهای زائد نیاز دارند.

بخوانید: لیزر موهای زائد صورت به همراه قیمت | آیا لیزر باعث لک می شود؟

برای پوست ایرانی ها چه لیزری مناسب است؟

تیپ پوستی اکثر ایرانی ها از نوع 3 بوده و لیزر دایود یکی از بهترین گزینه‌ ها برای نژاد ایرانی محسوب می شود. با اینحال بهتر است قبل از لیزر موهای زائد با پزشک مشورت نمایید تا بهترین دستگاه لیزر را برای شما در نظر بگیرد.

 

منبع:

https://www.medicalcosmeticclinic.ca/laser-hair-removal-treatment/

https://www.zzdayspa.com/blog/the-benefits-of-laser-hair-removal

https://pricklynomore.com/blog/laser-may-make-you-hairier