سابسیژن یکی از روش‌های درمانی برای از بین بردن فرورفتگیِ جای اسکار (اثر زخم) و جای جوش‌ است. در این روش از سوزن‌های مخصوص برای جداسازی لایه‌های زیرین پوست که به یکدیگر چسبنده اند و فرورفتگی‌ های سطح پوست را بوجود آورده اند، استفاده می شود تا سطح پوست آزاد شود و به حالت عادی خود بازگردد.

سابسیژن

سابسیژن علاوه بر رفع اسکار، کاربردهای درمانی دیگری نیز دارد که از آن جمله می توان به رفع محدودیت حرکت مفاصل ناحیه اسکار و برگشت رنگ طبیعی پوست اشاره کرد.

مکش یا ساکشن چیست ؟

یکی از روش‌های کمکی که پس از سابسیژن انجام می شود تا بازدهی و عملکرد آن را بهبود بخشد، ساکشن یا مکش پوست است. این روش معمولا از روز سوم به بعد به صورت یک روز در میان انجام می‌شود.

علت انجام مکش پس از سابسیژن این است که لایه‌های چسبنده ی زیر پوست ممکن است بعد از انجام سابسیژن مجدداً ایجاد شوند و از اثرات سابسیژن بکاهند در واقع چون این امکان وجود دارد که برای دستیابی به سطح پوستی صاف و دارای حالت طبیعی اولیه نیاز باشد که سابسیژن مجدداً تکرار شود، مکش یا ساکش را انجام می هند تا احتمال نیاز به انجام سابسیژن مجدد کاهش یابد.

آیا مکش برای همه‌ی بیماران توصیه می‌شود ؟

بسته به نوع اسکارِ روی پوست و سایر شرایطی که پوست بیمار دارد، پزشک معالج ممکن است استفاده از مکش یا ساکشن را مفید یا غیرکارآمد بداند و بر همین اساس تصمیم بگیرد که از آن استفاده کند یا با روش‌های دیگر بازدهی سابسیژن را بهبود بخشد.