با پیشرفت علم و تکنولوژی روش‌های از بین بردن چین و چروک‌های صورت نیز روز به روز افزایش می‌یابد. در این میان رقابت اصلی بین روش‌هایی است که دوام بیشتری داشته باشند. بوتاکس و تزریق ژل هر دو جزو روش‌های درمانی طولانی مدت محسوب می‌شوند. از هر دو روش می توان برای از بین بردن چین و چروک استفاده کرد، اما تفاوت های زیادی بین این دو وجود دارد که باید در نظر گرفت.

تفاوت میان تزریق بوتاکس و تزریق ژل در چیست؟

طریقه استفاده

بوتاکس و تزریق ژل هر دو برای از بین بردن چین و چروک‌های صورت استفاده می‌شوند. همچنین هر دو روش به صورت تزریق در پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال تفاوت‌هایی میان این دو وجود دارد که در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

بوتاکس

بوتاکس یک شل کننده عضلات است که از باکتری ساخته شده است. بیش از دو دهه است که در بازار وجود دارد و برای درمان اختلالات عصبی که باعث ضعف عضلانی می شوند استفاده می شود. همچنین برای درمان میگرن هم استفاده می شود.

بوتاکس در درجه اول برای درمان چین و چروک پوست استفاده می شود. این چین و چروک ها به طور طبیعی در اطراف چشم و دهان و همچنین در بین ابروهای شما ایجاد می شوند. آنها با افزایش سن بیشتر نمایان می شوند. تزریق بوتاکس باعث شل شدن عضلات نزدیک این چین و چروک ها می شود. درنتیجه عدم حرکت عضلات باعث کاهش چین و چروک های پویا می شود.

بوتاکس برای خطوط ظریف ناشی از تجزیه کلاژن استفاده نمی شود. متخصص شما بوتاکس را به عضلاتی که قصد دارید چین و چروک آن ناحیه برطرف شود، تزریق می‌کند. فرآیند تزریق به خودی خود فقط طی چند هفته با نتایج قابل توجه انجام می شود.

تزریق ژل

تزریق ژل نیز برای از بین بردن چین و چروک‌های صورت استفاده می‌شود. این روش در درجه اول برای درمان خطوط لبخند استفاده می شوند، با این حال از روش تزریق ژل میتوان برای جمع شدن لب ها و گونه ها نیز استفاده کرد. گاهی اوقات آن‌ها برای درمان زخم نیز استفاده می شوند. پرکننده های پوستی برای جمع شدن سایر نواحی بدن، مانند پستانها تأیید نشده اند.

پرکننده های پوستی اشکال مختلفی دارند و مانند بوتاکس، قابل تزریق هستند. برخی موقتی هستند و در درجه اول برای بافت های نرم صورت در امتداد خط لبخند استفاده می شوند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) گزینه های زیر را تأیید کرده است:

۱. کلسیم هیدروکسیلاپاتیت، یک محلول ژل موقت که به مدت 18 ماه دوام دارد

۲. کلاژن، یک ماده موقت است که تا چهار ماه دوام دارد

۳. هیالورونیک اسید، یک ماده موقت است که بعد از 6 تا 12 ماه اثر خود را از دست می دهد

۴. پلی ال لتیک اسید، ماده ای که حدود دو سال دوام می آورد

۵. پلی متیل متاکریلات، تنها نوع دائمی پرکننده پوستی موجود است

تفاوت میان تزریق بوتاکس و تزریق ژل در چیست؟

میزان تاثیر

ممکن است برایتان سخت باشد تا از میان تزریق ژل و بوتاکس کدامیک را برای درمان چین و چروک‌های صورت خود انتخاب کنید. در این بخش میزان تاثیر هرکدام را برایتان شرح خواهیم داد.

میزان تاثیر بوتاکس

طبق گزارش آکادمی چشم پزشکی آمریکا، تزریق بوتاکس برای اکثر افراد نتیجه‌بخش خواهد بود. در طی یک هفته پس از تزریق، اثرات محسوسی را مشاهده خواهید کرد. عوارض جانبی حداقل هستند و بیشتر آنها بعد از مدت کوتاهی از بین می روند. اگر شرایط خاصی داشته باشید که از آن جلوگیری می کند، ممکن است متوجه اثرات کامل بوتاکس نشوید. باید پیش از موعد در مورد تمام این خطرات احتمالی با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید.

پس از تزریق، می توانید فعالیت های روزمره خود را بدون هیچ زمان بهبودی ادامه دهید. اثرات بوتاکس حدود 3 تا 4 ماه طول می کشد. اگر می خواهید نتایج را حفظ کنید، به جلسات اضافی نیاز خواهید داشت.

میزان تاثیر تزریق ژل

تزریق ژل نیز به عنوان روشی موثر شناخته می شوند و نتایج به طور کلی بیشتر از نتایج بوتاکس دوام می آورند. هنوز بسته به نوع دقیق پرکننده‌ای که انتخاب می کنید، نتایج متفاوت است.