لیزر موهای زائد چگونه کار می کند؟

لیزر موهای زائد با انتشار نور که انرژی گرمایی را ساطع می‌کند، نور به عمق ریشه‌ی هر تار مو نفوذ می‌کند و به فولیکول آسیب می‌زند. این فولیکول آسیب دیده به مدت طولانی و گاهی اوقات هرگز نمی‌تواند مو تولید کند. این تاثیر برای اکثر پوست‌ها و موها موثر خواهد بود.

 

چرا لیزر موهای زائد عوارض دارد؟

برای این که پرتوی لیزر به پیاز مو برسد، باید از لایه‌ی سطحی پوست که اپی‌درم یا روپوست نام دارد، عبور کند. پیاز مو در لایه‌ی دِرم قرار گرفته که در زیر اپی‌درم واقع شده است. اپی‌درم مانند پیاز و ساقه‌ی مو، ملانین دارد. به همین جهت پرتوی لیزر در راه خود تا رسیدن به پیاز مو، کمی هم جذب اپی‌درم می‌شود. برای همین است که عوارضی مانند سوختگی، تغییر رنگ پوست، زخم و دیگر عوارض مشابه ایجاد می‌شوند.

 

عوارض لیزر موهای زائد به چه چیزی بستگی دارد؟

عوارض لیزر موهای زائد به چه چیزی بستگی دارد؟

این که لیزر چقدر عارضه داشته باشد، به ویژگی‌های دستگاه و همچنین رنگ پوست متقاضی بستگی دارد. متفاضیانی که پوست تیره‌تری دارند، بیشتر مستعد دچار شدن به عوارض پوستی هستند؛ چرا که آن‌ها ملانین بیشتری در پوست خود دارند. تیرگی پوست می‌تواند ناشی از برنزه کردن و افزایش سن باشد یا این که به طور ژنتیکی و طبیعی پوست تیره‌ای داشته باشید. به همین جهت اگر قصد لیزر کردن دارید، باید فعلاً از آفتاب گرفتن و سولاریم پرهیز کنید.

عوامل دیگری که به طور بالقوه می‌توانند باعث افزایش احتمال عوارض لیزر موهای زائد شوند شامل طول موج لیزر، مدت زمان تابش، اندازه‌ی نقطه‌ی تابش و استفاده‌ی نامناسب از تکنیک‌های خنک‌سازی پوست است.

هرچه طول موج دستگاه لیزر بیشتر و مدت زمان تابش کوتاه‌تر باشد، احتمال وقوع عوارض جانبی کمتر می‌شود. افزایش طول موج و کاهش مدت زمان تابش باعث می‌شود که انرژی کمتری جذب ملانین شود. این اتفاق هم در اپی‌درم دیده می‌شود و هم در پیاز مو. پس طول موج زیاد و مدت تابش کم باعث کاهش تاثیر لیزر بر حذف موها می‌شود.

انتخاب صحیح پارامترهای مربوط به دستگاه لیزر، یعنی طول موج و مدت تابش به همراه استفاده از تکنیک‌های مناسب خنک‌سازی پوست، باعث به حداکثر رسیدن تاثیر لیزر و به حداقل رسیدن عوارض لیزر می‌شود. با توجه به این که دستگاه‌های لیزر معمولاً یک یا نهایتاً دو نوع طول موج را تولید می‌کنند، خیلی مهم است که دستگاهی متناسب با رنگ پوست شما انتخاب شود.

 

عوارض لیزر موهای زائد

عوارض لیزر موهای زائد

 

سوختگی در محل لیزر و تاول پوستی

گرمای زیاد ناشی از لیزر می تواند در برخی از کاربران سبب بروز سوختگی روی پوست شود. سوختگی در طی حذف موهای زائد با استفاده از لیزر در بیماران دارای پوست تیره‌تر بیش‌تر رخ می‌دهد، زیرا پوستی که رنگدانه‌های تیره دارد،‌ راحت‌تر لیزر را جذب می‌کند. هرچند در اغلب موارد، سوختگی‌ها خفیف است، اما موارد زیادی وجود دارد که در آن سوختگی شدید گزارش شده‌است.

خارش

خارش یکی از عوارض جانبی رایج است که در اثر حذف موهای زائد با استفاده از لیزر در طی انجام کار و پس از آن رخ می‌دهد.

پوسته پوسته شدن پوست

پوسته پوسته شدن از جمله عوارض محتمل لیزر موهای زائد است و در صورتی که مراقبت‌های لازم را به درستی انجام دهید، نگران کننده یا خطرناک نیست. این عارضه در درصد کمی از متقاضیان مشاهده می‌شود و معمولاً عارضه‌ای خفیف به حساب می‌آید.

احتمال ایجاد لک

تایجاد لک در پوست از جمله عوارض لیزر موهای زائد است. بسته به شرایط، ممکن است پوست متقاضی بعد از درمان، اندکی روشن‌تر یا تیره‌تر شود. افرادی که پوست روشنی دارند، بیشتر دچار تیره شدن رنگ پوست می‌شوند. افرادی که پوست تیره‌تری دارند، بیشتر مستعد روشن شدن رنگ پوست هستند

 

عفونت

یکی دیگر از عوارض جانبی نادر اما بسیار مهم حذف موهای زائد با استفاده از لیزر عفونت است. بسیار مهم است که بعد از انجام این روش منطقه را تمیز نگه دارید چرا که در غیر این صورت ممکن است دچار عفونت شوید.

آسیب به چشم

بدیهی است که در لیزر موهای زائد از اشعه‌ی پرقدرت لیزر استفاده می‌شود. برای همین خطر آسیب شدید به بینایی وجود دارد؛ به ویژه هنگامی که می‌خواهیم موهای صورت را لیزر کنیم. استفاده از عینک‌های محافظ توسط بیمار و همچنین متخصص لیزر، خطر این عارضه را به کلی برطرف می‌کند

درد، گزگز و بی‌حسی

درد، گزگز و بی‌حسی در اطراف محل حذف موها توسط لیزر احتمالا شایع‌ترین عارضه‌ی جانبی است که می‌تواند طبیعی محسوب شود.

 

دیگر عوارض لیزر موهای زائد

 

  • فولیکولیت و جوش
  •  تورم پوستی
  • بنفش شدن پوست
  • آسیب رسیدن به پوست بدن و باقی ماندن جای زخم آن
  • احتمال انتقال بیماری‌های پوستی مثل زگیل تناسلی از طریق دستگاه لیزر